HCC Muziek Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
9-09-2010 05:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
2 oktober is er weer een Landelijke muziekdag van de HCC Muziek IG. Deze keer is het in het Rotterdms Radio Museum en niet in Maarn.
340 aantal berichten in 104 topics door 244 geregistreerde leden
Nieuwste lid: allenosergiioost
* Startpagina Help Kalender Inloggen Registreren
+  HCC Muziek Forum
|-+  Audio
| |-+  Audio-coderingen
| | |-+  CD's rippen en muziek organisatie
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: CD's rippen en muziek organisatie  (gelezen 7598 keer)
maartensimoon
Nieuw
*

« Gepost op: 23-01-2008 22:43 »

Vraag aan mensen met ervaring en interesse in CD rippen en organiseren.

Ik wil mijn +/- 600 CD's op een computersysteem zetten en draadloos door het huis toegankelijk maken.

Ik heb twee vragen:
1)  Ik zou graag wat meer willen lezen over de voor- en nadelen van verschillende fileformats, alvorens domweg voor Mp3 te kiezen.
Ik ga een nieuw systeem opzetten, dus alles is mogelijk. Goede kwaliteit is erg belangrijk.

2) Voor het organiseren van de gedigitaliseerde files zoek ik goede software; liefst natuurlijk in combinatie met de CD-Ripper.
Een open structuur is van groot belang. Ook hecht ik waarde aan het min-of-meer-automatisch ophalen van zoveel mogelijk info, ook grafische zaken als cd hoesjes.  OOk hier zou ik meer over willen lezen.

Alvast dank voor de moeite van het antwoorden,

Groet, Maarten
Ton Valkenburgh
Kaderlid
*

« Antwoord #1 Gepost op: 25-01-2008 12:07 »

Het belangrijkste is, eerst te kiezen voor het te gebruiken systeem om de muziek toegankelijk te maken in het huis. De gebruiksvriendelijkheid van dat systeem, hoe kan ik zoeken naar de muziek, random spelen, play lists, etc. is naar mijn gevoel het belangrijkste. Ook welke type files kan het weergeven. 

Ga je voor kwaliteit dan wordt het gewoon wav en niks mp3(pro), WMA of andere moderne file formaten.  600 Cd's is ruwweg 360.000 MB  Dit kan makkelijk op een NAS van 500 GB  à 1 TB.  Een schijf van 500 GB kost minder dan 100 euro. Ik heb mijn audio- en video-bestanden niet op mijn computers, maar op een Network Attached Storage staan.  WAV-bestanden - maar ook video-bestanden - spelen prima af via een ethernet of WLAN.

Het organiseren is dus ook weer afhankelijk van het gekozen weergave-systeem.  Ik denk dat gewoon mappen kiezen per Cd wel eens het simpelst en meest effectief kan zijn.

Het rippen (trouwens een waanzinnige term) kan makkelijk met NERO, dat bij veel systemen wordt geleverd.  NERO haalt - zoals veel andere programma's - informatie van internet.  Hoesjes  zijn pas interessant als het weergave-systeem er iets mee doet.  Ik zou daar niet veel waarde aanhechten.

PS. NERO is ook geschikt om audio en video weer te geven op je computer.  Maar ik zou kiezen voor dedicated spelers die je op het netwerk kan aansluiten kiezen.

Ton Valkenburgh
maartensimoon
Nieuw
*

« Antwoord #2 Gepost op: 25-01-2008 16:02 »

Beste Ton,

Dank voor je reactie. Nog enkele vragen in "de tweede lijn"

1) Ik snap je suggestie om WAV files te maken als je geen verlies aan kwaliteit wilt.
 Ik begreep dat FLAC wel een optie is, die tot 50% lossless compressie zou geven?

2) Als ik toch de moeite neem om mijn hele muziekverzameling te digitaiseren, doe ik dat wellicht in tweevoud; 1 keer in hoge kwaliteit (zie 1) en 1 keer in  mindere kwaliteit, maar wel goed uitwisselbaar met anderen, mobiele spelers etc. Daar zou ik dan wel MP3 voor kiezen, met een hogere samplerate (196?, 256? nog hoger?).

3) Je suggereerde Nero als Rip software. Heeft die voordelen boven CDex? Ik snap je opmerking over albumcovers, maar een van de systemen die ik wel mooi vind is SONOS, en op dergelijke systemen is die grafische informatie wel handig en mooi.
Ik zou dus het liefste een programma gebruiken dat zoveel mogelijk informatie "meeverzamelt", tijdens het Rippen, zodat ik later veel tags tot mijn beschikking heb.

Welke tags ik uiteindelijk wil gebruiken zal blijken na een testfase met iets van 100 CD's. 

4) En wat vind je handige "muziekbeheersoftware". Pragmatici geven vaak hoog op over iTunes, maar mij staat de gesloten, volledige Apple georienteerde structuur wat tegen. Vooroordeel o f reeel?
 Heb jij nog andere suggesties van programma's die ik zou kunne bekijken, waarbij openheid en configureerbaarheid dus wel van belang zijn.

Hartelijk dank voor je betrokkenheid,

Ik kijk uit naar je antwoord,

Maarten
Ton Valkenburgh
Kaderlid
*

« Antwoord #3 Gepost op: 25-01-2008 20:39 »

Beste Maarten,
  • Ik koos voor wav, omdat dat praktisch door ieder systeem wordt ondersteund.  Andere Lossless formaten zijn uiteraard prima.  Trouwens je kan later altijd overschakelen naar een ander formaat, zonder de oude te wijzigen.
  • Ik zou dan voor Mp3pro kiezen.  Dat is toch beter,maar wordt helaas door minder systemen ondersteund.
  • Ik ken CDex niet en kan dus ook niet vertellen of het beter is dan NERO. De wereld van rippers is te groot om ze allemaal te kennen. Ik maak alleen mp3's als ik iets op internet zet.  Ik doe dat trouwens altijd met CoolEdit Pro. Sample rate bij mp3 196.
    Sonos ziet er - het user manual lezende - wel goed uit. Het staat toe om gewoon de bestanden in mappen op te slaan.  Werkt ook met een NAS, dus dat is ook ok.
  • Ik zou altijd kiezen voor een open systeem. Dus geen iTunes.  Het meest open systeem is mappen te gebruiken  met eventueel sub mappen.
    Verder staat Sonos allerlei indelingen toe met verschillende doorsneden van de verzameling.  Ik zou geen programma's kunnen noemen, daar ik ze zelf niet gebruik, maar met een map structuur per album werk.
Mijn benadering is anders.  Ik ben uitgegaan van hoe berg ik de bestanden zo op dat ze overal toegankelijk zijn.  Dat werd dus een NAS gezien het energiegebruik en de continue beschikbaarheid.  Geen PC opstarten voordat je muziek kan beluisteren.  Ik probeer gelijk Video, foto's en muziek te coveren.

Ik ga voor het luisteren/kijken uit dat dit in de woonkamer gebeurd.  In mijn studeerkamer gebruik ik wel mijn PC.

Verder probeer ik het aantal componenten van mijn video/geluidsinstallatie te reduceren met de introductie van de nieuwe apparaten.  Dus de videorecorder, cassette recorder en Cd speler moeten er uit.  Als vervanger kijk ik nu naar Dreambox 8000 (geschikt voor HDTV) die binnenkort beschikbaar komt.  Dit is een DVB-S ontvanger, maar kan ook optioneel als DVB-C en DVB-T ontvanger worden gebruikt.  Een harddisk kan er in en hij heeft een ethernet aansluiting.  Draait op Linux en is redelijk zuinig met energie, zeker vergeleken met een PC.  Het aardige is dat het een open systeem is.  Dus functies zijn toe te voegen.
Komt waarschijnlijk in februari op de markt.  Als het volgens het user manual aan mijn eisen blijkt te voldoen, wordt het deze.

Ton.

Ton Valkenburgh
maartensimoon
Nieuw
*

« Antwoord #4 Gepost op: 25-01-2008 22:24 »

Hartelijk dank voor je gedetiailleerde antwoorden,

Heb voorlopig weer genoeg stof om over na te denken.........

Maarten
Knapknapperige
Nieuw
*

« Antwoord #5 Gepost op: 31-12-2008 05:06 »

Het leuke is dat het een open systeem. Tot nu toe te voegen functies. Waarschijnlijk in februari op de markt. Indien, volgens de handleiding om mijn wensen zijn vervuld, het.

« Laatste verandering: 11-11-2009 10:47 door Ton Valkenburgh » Gelogd
D.beite
Nieuw
*

« Antwoord #6 Gepost op: 8-11-2009 23:10 »

Ik gebruik Exact Audio Copy voor het rippen van CDs, maar af en toe zit er één tussen die beveiligd is met Copy Control, en dan gaat het mis. Heeft iemand een goede oplossing hiervoor?
Ton Valkenburgh
Kaderlid
*

« Antwoord #7 Gepost op: 11-11-2009 10:50 »

Ik gebruik Exact Audio Copy voor het rippen van CDs, maar af en toe zit er één tussen die beveiligd is met Copy Control, en dan gaat het mis. Heeft iemand een goede oplossing hiervoor?

Dit is sterk afhankelijk van de beveiliging.  Op Internet staat wel software om beveiligingen te omzeilen.  Een andere manier is om via een digitale uitgang de Cd af te spelen en via een digitale ingang op de PC op te nemen.  Kost wat meer tijd, maar je behoudt de digitale kwaliteit.

Ton

Ton Valkenburgh
ioninue09
Nieuw
*

« Antwoord #8 Gepost op: 30-11-2009 17:36 »

Windows Media Player is handig omdat hij gelijk alles ophaald zoals ook de plaatjes.
Maar ik heb gemerkt dat via Media Player met mijn CD/DVD drive in mijn laptop nog al eens een foutje maakt. Voornamelijk bij het begin van een nummer.
Met eac lees ik deze CDs dan wel bijna altijd zonder problemen in.
Ik heb in eac dan wel wat opties aangezet voor wat extra controle ook bijvoorbeeld de optie om eerst de drive op toeren te brengen voordat gestart wordt met rippen. Inlezenn duurt dan ietsje langer maar gaat sneller dan dat je het later weer opnieuw moet doen omdat het niet goed was.
Album informatie kan eac ook gewoon opzoeken op het internet. Alleen album art doet hij niet. Maar tik de naam van de cd en artiest in google in en je heb de album art zo te pakken vaak zal je 1 van de amozone.xxx sides als resultaat tegenkomen en die hebben dan wel de nodige plaatjes.

Als ik mp3s er van maak voeg ik vervolgens via Tagscanner die plaatjes toe aan de mp3s. Tagscanner gebruik ik ook altijd om de tags te corrigeren.
Zelfs als ik mp3s in zou lezen met Medi Player haal ik ze toch door Tagscanner en zorg dat de tags opnieuw geschreven worden in de juiste formaten. Ik heb ervaren dat de tags die Media Player schrijft ook niet overal even lekker werken. Volgens mij zet hij het plaatje ook niet in mp3s maar alleen als losse bestanden er bij en veel players kijken in de mp3.

Rob
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: